تنها وبسایت رسمی شرکت نوآوران سلامت گستر شریف noavaran-sharif.ir و noavaran-sharif.com

راه ارتباطی ما با شما سامانه پیامکی 50002210801

تنها لوگو رسمی ثبت شده شرکت نو آوران سلامت گستر شریف نوآوران شریف میباشد.

مقاله
MedCloud: سیستم رایانش ابری بهداشت و درمان
بهمن ۲, ۱۳۹۵
مقاله
موردپژوهی: بیمارستان چلسی و وست‌مینستر (لندن)
بهمن ۲, ۱۳۹۵

یک پیشینه‌ی پژوهش اصولی از رایانش ابری در بهداشت و درمان الکترونیکی

مقاله

چکیده

رایانش ابری در بهداشت و درمان در طی چندین سال گذشته زمینه‌ای نوظهور است. نیازهایی برای شناسایی چالش‌ها و جهت‌دهی‌های ممکن برای پژوهشگران و توسعه‌دهندگان کاربردها وجود دارد. بر اساس این نیاز، یک پیشینه‌ی پژوهش اصولی از رایانش ابری در بهداشت و درمان الکترونیکی انجام شده است. ما کتابخانه‌ی الکترونیکی ACM، IEEE Xplore، Inspec، شبکه‌ی علمی ISI و Springer و دیگر نشریه‌های آزاد مرتبط را جستجو کرده‌ایم. در کل ۲۳۷ مطالعه در ابتدا جستجو شد که از میان آن‌ها، ۴۴ مقاله شامل معیارهای موردنظر بود. مطالعات، سه محدوده از مطالعه در رایانش ابری را در بهداشت و درمان الکترونیکی مشخص کرده‌اند: (۱) طراحی چارچوب بهداشت و درمان الکترونیکی مبتنی بر ابر( n=13)، (۲) کاربردهای رایانش ابری( n=17)، و (۳) مکانیزم‌های کنترل امنیت یا محرمانگی داده در ابر( n=4). بیش‌تر این مطالعات پیرامون طراحی‌ها و اثبات مفاهیم هستند. تنها تعداد کمی از مطالعات، پژوهش خود را در دنیای واقعی ارزیابی کرده‌اند که ممکن است نشان‌دهنده‌ی آن باشد که کاربرد رایانش ابری در بهداشت و درمان الکترونیکی هنوز بسیار ابتدایی است. با این وجود، مرور ما بر روی ابر نشان داده است که یک سکوی ابر دوگانه با کنترل دسترسی مختلط و مکانیزم‌های حفاظت از امنیت، زمینه‌ی اصلی تحقیق برای توسعه‌ی کاربردهای بهداشت و درمانِ خانگی و شهروندمحور خواهد بود.

کلمات کلیدی: پیشینه‌ی پژوهش، بهداشت و درمان الکترونیکی، رایانش ابری، بهداشت و درمان خانگی

۱ مقدمه

این پیشینه، پژوهش‌های موجود در زمینه‌ی راه‌حل‌های مبتنی بر ابر را بررسی می‌کند. هدف اصلی، شناسایی موارد جدید در این زمینه و اشاره به چالش‌ها و جهت‌دهی‌ها با توجه به پژوهش‌های کنونی برای پژوهشگران و توسعه‌دهندگان کاربردها است. اگرچه این مطالعه ممکن است به دلیل آن‌که تاکنون بیش‌تر پیشرفت‌ها در طراحی‌ها و اثبات مفاهیم هستند و نه در استفاده‌ی واقعی، قادر به مشخص کردن فواید استفاده از فناوری ابر در بهداشت و درمان الکترونیکی نباشد، با این وجود، ما راه‌های بهتری برای استفاده از رایانش ابری در بهداشت و درمان الکترونیکی شناسایی کرده‌ایم.

بهداشت و درمان الکترونیکی به صورت ” استفاده‌ی مقرون‌به‌صرفه و امن از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات به منظور پشتیبانی از سلامت و زمینه‌های مرتبط به آن، مانند خدمات بهداشت و درمان، نظارت بر سلامت و تحصیلات، دانش و پژوهش پزشکی” تعریف شده است. هدف بهداشت و درمان الکترونیکی، بهبود همکاری‌ها و هماهنگی‌های بهداشت و درمان به منظور بهبود کیفیت درمان در عین کاهش هزینه‌های آن است.

رایانش ابری یک فناوری جدید است که در پنج سال اخیر ظهور کرده است. بر اساس تعریف NIST، رایانش ابری “یک مدل است که می‌تواند منابع رایانشی توزیع‌شده، به سرعت تأمین‌شده و تنظیم‌پذیر( مانند سرورها، ذخیره‌سازی‌ها، کاربردها، شبکه‌ها و دیگر خدمات) که بر اساس درخواست، به سرعت منعطف و قابل اندازه‌گیری هستند را برای افرادِ دارای ارتباطات شبکه‌ای فراهم آورند.”. به دلیل مقیاس‌پذیری مشخص، قابلیت انعطاف و دسترس‌پذیری با هزینه‌ی کمِ خدمات ابری، گرایشی سریع به سمت استفاده از رایانش ابری در میان سرمایه‌گذاری‌ها یا زمینه‌های مرتبط با سلامت در چندین سال اخیر وجود دارد.

۲ روش‌ها

یک پیشینه‌ی پژوهش اصولی باید پژوهش‌های جستجوشده را به طور جامع و عاری از تعصب پوشش دهد. برای حداکثرسازی پوشش‌دهی پژوهش‌های جستجوشده، با شناسایی برخی از واژه‌ها/ مفاهیم و مترادفات جانشین‌‌شده و پراستفاده در پرسش‌های پژوهشی آغاز کردیم. در ابتدا، یک جستجوی دستی در زمینه‌های مرتبط مانند علوم کامپیوتر و بهداشت و درمان انجام شد. پایگاه‌داده‌های انتخاب‌شده شامل کتابخانه‌ی دیجیتالی ACM، IEEE Xplore، شبکه‌ی دانش ISI و Springer بوده‌اند. به منظور پوشش‌دهی دامنه‌ی وسیع‌تر، نشریات آزاد در زمینه‌های مرتبط نیز در نظر گرفته شدند. جستجوها به سال انتشار محدود نشدند، زیرا رایانش ابری تنها در پنج سال اخیر معرفی شده است. پس از مطالعه‌ی کلی زمینه‌های مرتبط، زبان مقالات به انگلیسی محدود شد. دنباله‌ی جستجوی زیر برای جستجوی پایگاه‌داده‌های ذکرشده استفاده شده است:

(Cloud)AND (eHealth OR “electronic health” OR e-health)

این دنباله‌ی جستجو به هنگام جستجو در پایگاه‌داده‌های مختلف کمی قابل تغییر بود، زیرا این پایگاه‌داده‌ها دارای قواعد متفاوتی برای دنباله‌های جستجو هستند. اولین جستجوی ما با این دنباله در تمامی پایگاه‌داده‌های ذکرشده دارای ۲۳۷ مقاله بود. به منظور تمرکز بر روی مرتبط‌ترین پژوهش‌ها، یک ارزیابی اولیه بر اساس مطالعه‌ی چکیده‌های مقالات انتخاب‌شده انجام شد. این ارزیابی بر اساس معیارهای جدول ۱ است. معیارهای شامل‌شده به طور مستقل و برای هر نویسنده‌ به منظور انتخاب مقالات مرتبط اِعمال شده است. این ارزیابی ۴۴ مقاله را برای مطالعه‌ی جامع ما انتخاب کرد که تمامی آن‌ها در فهرست مراجع آمده‌اند.

جدول ۱معیارهای شامل‌شده و خارج‌شده

کیفیت هر مقاله توسط دو نویسنده و عمدتاً بر اساس سیستم‌های طبقه‌بندی Jovell و NavarroRubio   از امتیاز ۹ تا ۱ ارزیابی شده‌اند. از راهنماهایی برای اجرای پیشینه‌های پژوهش اصولی در زمینه‌های مرتبط برای موضوعات مربوط به فناوری پیروی شده است. پس از اِعمال معیارهای شامل‌شده/ خارج‌شده و معیارهای ارزیابی کیفیت، مجموعه‌ای از مقالات انتخاب‌شده برای فرآیند استخراج داده موجود بود. به منظور جلوگیری از تمایلات ترجیحات ذهنی افراد، از روشی استفاده کردیم که در آن یک پژوهشگر داده را استخراج و پژوهش دیگری این استخراج را بررسی می‌کرد. ابزار نقل‌قول و کتاب‌شناسی Zotero برای مدیریت تمامی مقالات استخراج‌شده استفاده شده است.

۳ نتایج

پس از مراحل جستجو، ارزیابی و مرورهای متناوب، سرانجام ۴۴ مقاله از میان تمامی ۲۳۷ مقاله‌ی یافت‌شده در جستجوی اولیه انتخاب شدند که اعتقاد داریم که این ۴۴ مقاله‌ی انتخاب‌شده می‌توانند مفاهیم ابتدایی زمینه‌ی مورد مطالعه یعنی رایانش ابری در بهداشت و درمان الکترونیکی را پوشش دهند. از آن‌جایی که هم بهداشت و درمان الکترونیکی و هم رایانش ابری موضوعاتی در حال ظهور هستند، نتایج این مطالعه می‌تواند به پژوهشگران کنونی، دورنمایی از پژوهششان ارائه دهد.

ما ۱۹ کشور یافته‌ایم که مقالات پژوهشی پیرامون رایانش ابری و بهداشت و درمان در آن‌ها به چاپ رسیده‌اند. بیش‌ترین تعداد مقالات در ایالات متحده‌ی آمریکا (n=14) و پس از آن در کشورهای اتحادیه‌ی اروپایی (n=11) به چاپ رسیده‌اند. تعداد نسبتاً کمی از مقالات در این زمینه‌ی جدید نیز در کشورهای در حال توسعه‌ای مانند چین (n=3)، هند (n=3) و امارات متحده‌ی عربی (n=3) یافت شده‌اند( جدول ۲ را ببینید). تمامی مقالات مورد جستجوی ما پس از سال ۲۰۱۰ منتشر شده‌اند که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی آن باشد که پژوهش در رایانش ابری در بهداشت و درمان هنوز پدیده‌ای نوظهور است. شکل ۱ تعداد مقالات منتشرشده در نتایج مورد جستجوی ما را بر اساس سال نشان می‌دهد.

جدول ۲کشورهای انجام‌دهنده‌ی پژوهش‌های بهداشت و درمان الکترونیکی مبتنی بر ابر

شکل ۱تعداد مطالعات بر اساس سال

در ادامه، برخی از یافته‌های مهم در این مطالعه ارائه می‌شوند. موضوعات موردبحث در مقالات بررسی‌شده در مقایسه با استفاده از رایانش ابری در بهداشت و درمان الکترونیکی نسبتاً گسترده هستند. به طور کلی، موضوعات می‌توانند به سه دسته تقسیم‌بندی شوند: (۱) طراحی چارچوب بهداشت و درمان الکترونیکی مبتنی بر ابر( n=13)، (۲) کاربردهای رایانش ابری( n=17)، و (۳) مکانیزم‌های کنترل امنیت یا محرمانگی داده در ابر( n=4). توزیع این موضوعات در شکل ۲ نشان داده شده است.

شکل ۲توزیع نوع پژوهش‌ها

توزیع موضوعات در مقالات مورد بررسی

            طراحی چارچوب بهداشت و درمان الکترونیکی مبتنی بر ابر: از آن‌جایی که یکی از  مهمترین مزایای رایانش ابری، ظرفیت زیاد ذخیره‌سازی داده‌ی آن است، شش مقاله چارچوب‌هایی مبتنی بر ابر برای به اشتراک‌گذاری داده‌های بهداشت و درمان ارائه کرده‌اند. یکی از پیشگامان در این زمینه، Rolim و همکاران او هستند که چارچوبی برای جمع‌آوری داده با استفاده از حسگرهای متصل به یک دستگاه پزشکی طراحی کرده‌اند که در آن داده‌ی جمع‌آوری‌شده مستقیماً می‌تواند در ابر ذخیره شود و این ابر نیز می‌تواند توسط کارکنان مجاز پزشکی مورد دسترسی قرار گیرد. برخی از مطالعات یک چارچوب در سطح ملی برای بهداشت و درمان الکترونیکی مبتنی بر مدل‌های ابر ارائه داده‌اند. به عنوان مثال، Patra و همکاران او، به طور خاص اشاره کرده‌اند که راه‌حل مبتنی بر ابرشان در سطحی ملی، می‌تواند روشی مقرون‌به‌صرفه برای مدیریت و کنترل اطلاعات بیماران در مناطق روستایی باشد. با تشویق مردم در مناطق روستایی برای بارگذاری اطلاعات شخصی بهداشت و درمانشان در ابر مربوطه، فراهم‌آورندگان درمان می‌توانند این افراد را با خدمات صحیح‌تر بهداشت و درمان مانند تشخیص از راه دور، نظارت و تماس‌های اضطراری پشتیبانی کنند.

مطالعات دیگر مربوط به دسته‌ی طراحی چارچوب به طور خاص مربوط به موضوعات کاربردها هستند مانند طراحی یک محیط پژوهش مجازی هم توسط Smith و همکارانش، و هم توسط Regola و همکارانش، خودمدیریتی بیمار توسط Martinovic و همکارانش، انتقال یا استانداردسازی داده‌ی ذخیره‌شده در سیستم‌های  EHRها یا PHRهای متفاوت توسط Coats و همکارانش و Ekonomou و همکارانش، و طراحی یک چارچوب EHR امن.

            کاربرد رایانش ابری: دسترس‌پذیری بالا، در دسترس بودن و قابلیت اعتماد، رایانش ابری را به راه‌حل بهتری برای مشکلات قابلیت‌های همکاری بهداشت و درمان تبدیل کرده است. مقالات این دسته، عمدتاً از فناوری ابر برای به اشتراک‌گذاری داده، پردازش و مدیریت استفاده کرده‌اند و می‌توانند بر اساس سه نوع سکوی ابر یعنی ابر عمومی، ابر خصوصی و ابر دوگانه، به سه دسته تقسیم شوند.

شش مقاله کاربردهای بهداشت و درمان الکترونیکی خود را با استفاده یا آزمایش آن بر روی یک ابر عمومی مانند موتور کاربردهای گوگل، Windows Azure و آمازون ارائه کرده‌اند. کاربرد Wooten و همکارانش، یک پشتیبانی بیمار به بیمار و به اشتراک‌گذاری اطلاعات درون جامعه‌ی بیماران فراهم آورده است. راه‌حل ارائه‌شده توسط Benharref و همکارانش، از تلفن‌های همراه افراد مسن برای ارسال خودکار داده‌های بیماران به ابر استفاده کرده است به طوری که بیماران خود می‌توانند تصمیم بگیرند که این داده‌ها با چه کسانی به اشتراک گذاشته می‌شوند. Mohammed و همکارانش نیز یک سیستم تبادل ابر سلامت[۱] طراحی کرده‌اند که سوابق بهداشت و درمان را میان خدمات و مصرف‌کننده‌هایی با توجه به کنترل‌های محرمانگی به اشتراک می‌گذارد.

برای کاربردهای مبتنی بر ابر خصوصی، Bahga و همکارانش، موفقیتی در معنا[۲]ی قابلیت همکاری میان انواع مختلف داده‌های بهداشت و درمان ارائه کرده‌اند، در حالی که DACRA، سکویی برای قابلیت همکاری در سطح قواعد[۳] ساخته‌اند. Vilaplana و همکارانش از نظریه‌ی صف به عنوان ابزاری پایه‌ای برای مدل‌سازی عملکرد سیستم بهداشت و درمان الکترونیکی مبتنی بر ابر خصوصی استفاده کرده‌اند. Van Gorp و همکارانش از روش‌های مجازی‌سازی استفاده کرده‌اند تا بیماران خود قادر به ایجاد PHRهای مادام‌العمر خود باشند. سپس PHR می‌تواند با ذی‌نفعان دیگر که مجاز و علاقمند هستند به اشتراک گذاشته شوند. Wu و همکارانش رویکردی برای ترکیب طرح داده‌ی EHR با یک کنترل دسترسی میانجی ارائه داده‌اند. به منظور کاهش هزینه‌ی استفاده از EHRها، HP یک سکوی مبتنی بر ابر به نام Fusion و به منظور مدیریت و به اشتراک‌گذاری امن اطلاعات بهداشت و درمان در مقیاسی بزرگ منتشر ساخته است. مطالعات دیگر نیز از ابر خصوصی برای تجمیع سیستم‌های EHR با دیگر سیستم‌ها مانند سیستم پرداخت بهداشت و درمان و سیستم قانون ملی استفاده کرده است.

Gul و همکارانش و نیز Chen و همکارانش، یک سیستم از EHRهای مشترک مبتنی بر ابر دوگانه ارائه داده‌اند. در کاربرد پیشنهادی Chen و همکارانش، داده‌های پزشکی بیمار هم در ابر خصوصی و بیمارستان و هم در ابر بهداشت و درمان عمومی ذخیره شده می‌شوند. یک مکانیزم برای حصول اطمینان از آن‌که صاحبان سوابق پزشکی قادر به تصمیم‌گیری در مورد حفاظت از آن سوابق در وضعیت‌های عادی یا اضطراری نیز بر پا شده است. Dixon و همکارانش نیز یک اجتماع تبادل داده‌های درمانی مبتنی بر ابر میان دو فراهم‌آورنده‌ی جدا از هم بهداشت و درمان پیاده‌سازی کرده‌اند که عمدتاً برای درمان بیماری‌های مزمن استفاده می‌شد.

            مکانیزم‌های کنترل امنیت یا محرمانگی داده در ابر: داده‌های بهداشت و درمان برای امنیت و محرمانگی بالا باید محافظت شوند. کنترل دسترسی، روشی مؤثر برای حفاظت داده است و به طور گسترده‌ای در بسیاری از مطالعات استفاده شده است. Liu و همکارانش، از یک سیستم رمزنگاری مبتنی بر شناسایی[۴] برای کنترل دسترسی‌های PHR استفاده کرده‌اند که این سیستم رمزنگاری مبتنی بر شناسایی، می‌تواند پیچیدگی مدیریت کلید را کاهش دهد. رمزنگاری مبتنی بر صفت[۵] نیز یکی از ارجح‌ترین طرح‌های رمزنگاری استفاده‌شده در رایانش ابری است. به عنوان مثال، Fakhrul و همکارانش، یک ABE با سیاست متن رمزشده در یک مؤلفه‌ی مدیر امنیت پیاده‌سازی کرده‌اند به طوری که مانند یک شخص مدیریتی عمل می‌کند. ESPAC و Narayan و همکارانش یک طرح کنترل دسترسی ABE و بیمار-محور ارائه کرده‌اند و Aljumah و همکارانش نیز، یک دسترسی اضطراری از طریق تلفن همراه به PHRهای ABE مبتنی بر ابر طراحی کرده‌اند.

سه پژوهشگر ABE و IBE را برای دسترسی شناسایی در سطوح مختلف( عادی و اضطراری) ترکیب کرده‌اند که می‌توان وضعیت‌های پیچیده‌تری نسبت به یک طرح را مدیریت کند. کنترل دسترسی مبتنی بر نقش بر اساس ABE است که یک رویه‌ی خودکار برای تصدیق اطلاعات کاربر و تخصیص نقش مربوطه به منظور ضمانت تمامی عملیات مربوطه است. Tong و همکارانش یک مدل کنترل دسترسی مبتنی بر ابر، آگاه از امنیت و مبتنی بر نقش برای قابلیت کنترل، ردیابی داده و دسترسی مجاز به منابع بهداشت و درمان معرفی کرده‌اند. Sharma و دیگران نیز یک طرح مبتنی بر نقش پیشرفته به نام کنترل مبتنی بر وظیفه برای تعیین آن‌که آیا دسترسی باید به یک ابر بهداشت و درمان داده شود یا خیر توسعه داده‌اند.

علاوه بر کنترل دسترسی، چندین روش حفاظت از امنیت دیگر( دامنه‌های مجازی مورداعتماد، روش نهان‌نگاری، پیاده‌سازی شاخص امن و طرح‌های به اشتراک‌گذاری رمز) نیز برای نگه‌داری امنیت و محرمانگی بالای ابرهای بهداشت و درمان معرفی شده‌اند.

۴ بحث‌ها

مرور ارائه‌شده نشان می‌دهد که فناوری رایانش ابری می‌تواند در چندین زمینه‌ در دامنه‌ی بهداشت و درمان الکترونیکی استفاده شود. بیش‌تر مطالعات، فناوری رایانش ابری را به عنوان یک راه‌حل احتمالی برای دست‌یابی به قابلیت همکاری با بهداشت و درمان الکترونیکی معرفی کرده‌اند. اگرچه در سراسر دنیا مورد قبول است که فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات مانند رایانش ابری می‌توانند کیفیت بهداشت و درمان را بهبود بخشند، بیش‌تر مقالات در این بررسی از کشورهای توسعه‌یافته گرفته شده‌اند. البته این بررسی نشان می‌دهد که تعداد مطالعات در کشورهای در حال توسعه نیز رو به افزایش است.

بیش‌تر مطالعات پیشنهاد می‌کنند که به دلیل حجم زیاد داده‌های سلامت بیماران مخصوصاً در مورد درمان‌های روزمره، خدمت ذخیره‌سازی داده‌های حجیم ابر روش بهتری برای ذخیره‌سازی این داده‌ها ارائه می‌دهد. این داده می‌تواند حتی در سطحی ملی میان بیمارستان‌ها و مؤسسات پژوهشی شخص ثالث یا دیگر سازمان‌های بهداشت و درمان به اشتراک گذاشته شود. ظرفیت عظیم ذخیره‌سازی داده‌ی ابر به توسعه‌ی داده‌کاوی‌هایی با میزان زیاد و هم‌چنین تشخیص و درمان کمک کند. حالت پرداخت به ازای استفاده در ابر دارای قدرت اقتصادی مهمی است که هزینه‌ها را برای تمامی سازمان‌های بهداشت و درمان که مایل به استفاده از خدمات مبتنی بر ابر هستند کاهش می‌دهد.

مدل بهداشت و درمان بیمار-محور یک روند آتی خواهد بود، به طوری که بیماران، شرکت‌کننده‌های فعالی در بهداشت و درمان خودشان هستند. برخی از مطالعات کاربردهای بهداشت و درمان مبتنی بر ابر و بیمار-محوری را با استفاده از ویژگی کاربر-محور در رایانش ابری ارائه داده‌اند. این موضوع نه تنها دریافت‌کنندگان بهداشت و درمان را تشویق به شرکت در بهداشت و درمانشان می‌کند، بلکه سکوی بهداشت و درمان مبتنی بر ابر راه‌حلی فنی و یک شبکه‌ی اجتماعی ارائه خواهد داد. به علاوه، شرکت دریافت‌کنندگان بهداشت و درمان، با توجه به خودمدیریتی بیمار، آموزشی کارآمد از بهداشت و درمان ایجاد می‌کند. دسترس‌پذیری و در دسترس‌بودن بالای ابر به دسترسی به داده‌های بهداشت و درمان ذخیره‌شده در ابر در هر زمان و از هر مکان دنیا کمک می‌کند. دریافت‌کنندگان بهداشت و درمان می‌توانند بخش‌هایی از داده‌های بهداشت و درمانشان را در ابر عمومی آزاد سازند( بدین معنی که این داده می‌تواند “توسط هر کسی و با توجه به نیازمندی‌های صفت و به اشتراک‌گذاری به رایگان استفاده، دوباره استفاده و بازتوزیع شود).” زمانی که داده‌ی آزاد در ابر عمومی در دسترس باشد، می‌تواند توسط خدمات از راه دور مانند سیستم‌های پزشکی بیمارستان‌ها، سیستم‌های پشتیبانی از تصمیم‌گیری درمانی و سیستم‌های خبره پردازش یا برای دیگر افراد پزشکی توزیع شود. نزدیک به یک سوم از مطالعات نشان می‌دهند که حفره‌های امنیتی و محرمانگی داده‌های بهداشت و درمان در ابر می‌توانند توسط طرح‌های رمزنگاری کنترل دسترسی و روش‌های حفاظت از امنیت حل شوند که این موضوع انتقال خدمات کنونی بهداشت و درمان الکترونیکی مبتنی بر سرور-مشتری به سمت خدمات بهداشت و درمان الکترونیکی مبتنی بر ابر و همکاری‌های بیش‌تری برای بهبود بهداشت و درمان کنونی توسط فناوری‌های نوین را ممکن می‌سازد.

بررسی حاضر هم‌چنین نشان‌دهنده‌ی برخی چالش‌ها در استفاده از رایانش ابری در بهداشت و درمان الکترونیکی است. داده‌های بهداشت و درمان شامل اطلاعات حساس است و استفاده از داده‌های حساس در ابر می‌تواند منجر به برخی مسائل قانونی شود. به علاوه، انتخاب با دقت یک فراهم‌آورنده‌ی ابر برای تضمین محرمانگی داده‌های بهداشت و درمان نیز مهم است.

بر اساس این بررسی، می‌توان دریافت که یک مدل ابر دوگانه که دارای کنترل‌های دسترسی و روش‌های حفاظت از امنیت است، راه‌حلی قابل اعتماد است. EHRها در بیمارستان‌ها و دیگر مراکز بهداشت و درمان می‌توانند داده‌های خود را در ابرهای خصوصی نگه‌داری کنند، در حالی که داده‌های روزانه‌ی خودمدیریتی بیماران می‌توانند در یک ابر عمومی مطمئن منتشر شوند. بیماران به عنوان مالک داده‌های سلامت خود باید بتوانند تصمیم گیرند که چه کسی به داده‌های آن‌ها دسترسی داشته باشد و این داده‌ها تحت چه شرایطی به اشتراک گذاشته شوند.

۵ محدودیت‌ها

بررسی حاضر دارای محدودیت‌های مشخصی است که واضح‌ترین آن، اعتبار یا قابلیت تعمیم خارجی است. از آن‌جایی که رایانش ابری یک فناوری نسبتاً جدید است، تعداد فعالیت‌های منتشرشده برای موضوع بررسی ما چندان زیاد نیست و به منظور دستیابی به طیف گسترده‌تری از مطالعات، نرخ انتخاب اندکی بیش‌تر است. از آن‌جایی که تمامی پایگاه‌داده‌های استفاده شده برای جستجوی مقالات دارای روش‌های جستجوی هوشمند مشخصی هستند، مترادف‌های زیادی برای “بهداشت و درمان الکترونیکی” استفاده نکرده‌ایم. این ممکن است منجر به مقداری از دست رفتن داده شده باشد. به دلیل آن‌که رایانش ابری پس از سال ۲۰۱۰ ظهور یافته است و بیش‌تر مطالعات در این بررسی، مقالات کنفرانس‌ها با طراحی‌ها و اثبات مفاهیم هستند، تنها تعداد کمی از مطالعات در دنیای واقعی ارزیابی یا توسط متخصصین فنی آزمایش شده‌اند.

۶ نتیجه‌گیری

پژوهش در زمینه‌ی استفاده از رایانش ابری در بهداشت و درمان الکترونیکی در مراحل اولیه‌ی خود است و بیش‌تر پژوهشگران ایده‌هایی بدون موارد اعتبارسنجی در دنیای واقعی ارائه داده‌اند. ویژگی‌های آشکار فناوری رایانش ابری دلایل بیش‌تری برای استفاده‌ی آن در به اشتراک‌گذاری و مدیریت اطلاعات بهداشت و درمان فراهم می‌آورد. هدف اصلی این بررسی شناسایی برخی چالش‌ها و راه‌حل‌های کاربردی مبتنی بر ابر که می‌توانند در بهداشت و درمان الکترونیکی استفاده شوند است. بررسی حاضر پیشنهاد می‌کند که با برتری منحصربه‌فرد ابر در توانایی‌های ذخیره‌سازی و پردازش داده‌های حجیم، یک سکوی ابر دوگانه با کنترل دسترسی ترکیبی و مکانیزم‌‌های حفاظت از امنیت، محدوده‌ی عمده‌ی پژوهش برای توسعه‌ی سیستم بهداشت و درمان خانگی و شهروند-محور خواهد بود.

منبع

Hu, Yan, and Guohua Bai. “A systematic literature review of cloud computing in eHealth.” arXiv preprint arXiv:1412.2494 (2014).

[۱] Health Cloud Exchange (HCX)

[۲] Semantic

[۳] Syntax

[۴] Identity Based Encryption (IBE)

[۵] Attribute Based Encryption (ABE)

دریافت مقاله

برای دریافت این مقاله برروی دکمه دانلود کلیک نمایید.